Italiaanse Wijnwijzer 🍷

Wijn in de horeca: zo behaal je meer winst

Hoeveel glazen haal je in je restaurant, hotel of horecaonderneming uit één fles wijn? Zes glazen uit één fles is wat de meeste ondernemers als standaard hanteren. Het gebeurt echter maar al te vaak dat personeel de glazen te vol schenkt en dus te weinig glazen uit een fles haalt. Zo loop je veel omzet mis. We geven je enkele tips voor het behalen van meer winst met het schenken van wijn.

Maatstreepje op de wijnglazen

Dé oplossing voor te volle glazen wijn is een logo op de kelk van je wijnglazen, dat de maat aangeeft tot waar het personeel moet schenken. De tekst op het wijnglas heeft de functie van maatstreepje en is een goed hulpmiddel om de juiste hoeveelheid wijn af te meten. Met deze methode bespaar je veel geld op de inkoop van wijnflessen. Gebruik je normaal gesproken 65 flessen per week in je zaak, dan breng je dit aantal met een logo op de wijnglazen terug tot ongeveer 52 flessen. Op jaarbasis scheelt dat honderden flessen. Tel uit de wijnwinst van je café, brasserie of pizzeria.

Tips waarmee je gasten meer wijn laat consumeren

Er zijn ook andere tips om meer wijn te verkopen. De eerste is dat als je mooie wijnglazen op de gedekte tafels van je eetgelegenheid neerzet, dit uitnodigt tot het drinken van meer wijn. Daarnaast blijkt dat ook het afspelen van langzame of klassieke muziek de consumptie verhoogt, omdat de klant een gevoel van luxe ervaart. Als je bovendien de wijn die je graag wil schenken op diverse plaatsen in je zaak neerzet, dan groeit bij gasten onbewust de wens om de wijn uit te proberen. Door de obers ten slotte hun favoriete wijn aan te laten bevelen, stuur je de klant op subtiele wijze in zijn keuze voor een wijn met een wat hogere marge.

Betere beleving met trendy glazen

Het plaatsen van een bedrijfsnaam, tekst of logo op je wijnglazen zorgt ervoor dat je naam meer onder de aandacht komt. Kies je voor een logo dat past bij de uitstraling van je zaak, dan heeft de klant bovendien een positieve associatie met je bedrijfsnaam. Je hebt de keuze uit chique lettertypes, maar ook uit letters met een moderne, verfijnde of robuuste uitstraling. Je bekijkt ook welke kleur het beste bij je horecazaak past. Bedrukte glazen zien er origineel en trendy uit, waardoor de klant meer geniet van de wijn.

Niet te veel en niet te weinig schenken

Als je besluit om voortaan wijnglazen te gebruiken met een tekst als schenkmaat, dan heeft elk glas in je horecazaak precies dezelfde inhoud. Het voordeel van glazen die niet te vol zijn, is dat ze sneller leeg zijn. Je gasten zijn hierdoor eerder geneigd om te vragen naar een tweede glas wijn. De standaardschenkmaat is 125 cc. Hiermee schenk je zes glazen uit één fles wijn. Het is ook mogelijk om voor een andere schenkmaat te kiezen, als je bijvoorbeeld juist wat guller wil schenken. 

Gegraveerde of bedrukte wijnglazen

Er is een verschil tussen het bedrukken en graveren van een wijnglas. Bedrukken gebeurt door middel van zeefdruk en keramische inkt. Deze methode is populair als een bedrijf een grote oplage nodig heeft. Graveren kan met twee methoden, namelijk het traditionele etsen en het milieuvriendelijkere laseren. Een van de bedrijven waar je terechtkan voor deze technieken, is Wijnwinst. Door je wijnglazen met een tekst als maatstreep te laten bedrukken, schenk je continu de juiste hoeveelheid wijn. Zo schenk je efficiënter en genieten je klanten van een wijnglas met een sfeervol ontwerp.